• Osteoporoseforeningen på facebook

SUNDE

KNOGLER

Naturlig mad
en kogebog fra Osteoporoseforeningen

SUNDT FÆLLESSKAB OM MAD OG MOTION

Der findes få mirakelmidler indenfor sundhed og sygdom, men et af dem som stort set virker på det hele er motion og kost. I forhold til knogleskørhed gælder de almindelige kostregler – og så skal man have ekstra fokus på kalk og D-vitamin.

Når man nu er i gang med at tænke over maden, kan man jo sådan set ligeså godt gøre den lækker, sjov og social. Det har vi forsøgt at støtte op om ved at præsentere en række (knogle)sunde opskrifter, som er tilpasset årstidens vilde råvarer.

Har man mod på at komme ud og røre sig, kan man finde mange af de ingredienser som indgår i opskrifterne ude i naturen. Ved hver opskrift har vi beskrevet, hvor og hvordan du kan tage en tur til skov, strand eller eng og finde den konkrete ingrediens. Vi har også givet nogle tips til, hvordan du bedst indsamler de forskellige ingredienser eller – med et gammelt ord, som er blevet populært igen – hvordan du sanker.

Opskrifter og idéer til ture i naturen er både til dig, der ønsker at forebygge knogleskørhed, og til dig der lever med den. Alle kan være med på tværs af alder og livssituation, for sund mad og bevægelse gavner os alle. 

Vi håber, at du vil få mange gode oplevelser i naturen og i køkkenet!

Denne online kogebog er lavet af Osteoporoseforeningen med bidrag fra Natur Retur.

OPSKRIFTER

Her i vores online kogebog finder du en opskrift for hver af årets måneder, som er udviklet ud fra sæsonens spiselige natur.

Man kan nemlig finde ingredienser året rundt i naturen. Sommerhalvåret byder på spirende urter, blomstervæld og bær, og i vinterhalvårets kølige havvand trives muslinger og tang og skovbund og træstammer sprudler af spisesvampe.

 

God fornøjelse og appetit på tur i naturen!

DSC_7883-2.jpg

Kartoffel-sellerisuppe med blåmuslinger og persilleolie

Kogebog tang_8413.jpg

Pandebrød med tang, sardiner, grønt og aioli

784 OSTEO. ramsløg.75a.jpg

Tzatziki, pesto og smør med ramsløg

786_skvalderkål,_suppe.061a-2.jpg

Aspargessuppe med skvalderkål-knas

mælkebøtte_opskrift_osteoporoseforeninge

Sesampaneret fisk i burger eller på salat af mælkebøtteblade med purløgsdressing

Brændenælde_opskrift_osteoporoseforening

Roulade, börek og salt med brændenælder

Hyldeblomstkoldskål_opskrift_osteoporose

Koldskål med hyldeblomstsaft og kammerjunkere med mandelmel

Hybensuppe opskrift Osteoporoseforeninge

Hybensuppe

Kogebog_-_Salat_med_grønkål_og_brombær_

Selleribøffer og grønkålssalat med brombær

Kogebog_-_Pandekager_med_hasselnød_-_Lin

Pandekager med grov æblekompot, vaniljeskyr og friske hasselnødder

Kogebog_2020_-_Østershat_-_Line_Beck9.j

Svampetærte med østershatte

Kogebog_2020_-_Slåen_-_Line_Beck1.jpg

Slåen-gin og figenkugler

 
794_OSTE_brændenælde.130a.jpg

Hvad er knoglevenlig kost? Hvordan får man de vigtigste vitaminer til knoglerne gennem maden?

Hvordan hænger motion sammen med knogleskørhed? Hvorfor er det særligt godt at bevæge sig ud i naturen?

792 X madklub tang.139.jpg
DSC_6191.jpg

Gør det til en hyggelig aktivitet at tage på udflugt og samles om et fælles måltid og en snak om knogleskørhed.

KIRSTEN BØNLØKKE

Kogebogens opskrifter er udviklet af Kirsten Bønløkke, som er uddannet klinisk diætist. Hun har i flere år arbejdet i Osteoporoseforeningen, hvor hun har vejledt om kostens betydning i en hverdag med knogleskørhed. Kirsten har en baggrund som underviser og køkkenleder med hjerte for den gode, naturlige mad med rødder i vores madkultur.

Er du medlem af Osteoporoseforeningen, kan du hver onsdag mellem 13.00-15.00 få vejledning af Kirsten omkring knoglevenlig kost på telefon 86139111.

Bliv medlem af Osteoporoseforeningen her.

Osteoporoseforeningen

Park Allé 5, 8000 Aarhus C

Bag Sunde knogler - naturlig mad

Opskrifter: Kirsten Bønløkke

Foto: Line Beck, Kissen Møller Hansen

Layout og grafisk opsætning: Line Beck

Tekst: Line Beck, Kirsten Bønløkke, Tobias Abell Nielsen

Denne hjemmeside bruger cookies. Læs om Osteoporoseforeningens privatlivspolitik her.

SKOV

EFTERÅR