BEVÆGELSE I NATUREN

“Use it or loose it!” Kroppen er skabt til at blive brugt. Når den udsættes for belastning i form af fysisk aktivitet, er det med til at styrke muskler og led – men også knogler. Knogler er nemlig levende væv, som skal aktiveres for at blive holdt ved lige.

Sundhedsstyrelsens anbefaling om at være fysisk aktiv mindst en halv time hver dag gælder alle og selvfølgelig også de, der har knogleskørhed.

 

Især vægtbærende aktiviteter og muskeltræning, som gang, dans, løb, gymnastik og styrketræning har en positiv effekt på knogler og muskler. Vægtbærende aktiviteter betyder, at der er vægt på knoglerne i knoglernes længderetning, dvs. når man står, går og løber.

Desuden er solens lys (UVB stråler) den vigtigste kilde til D-vitamin, som er vigtigt for knoglesundheden. Derfor er bevægelse udenfor i naturen ekstra godt - både for krop og sjæl.

Osteoporoseforeningen

Park Allé 5, 8000 Aarhus C

Bag Sunde knogler - naturlig mad

Opskrifter: Kirsten Bønløkke

Foto: Line Beck, Kissen Møller Hansen

Layout og grafisk opsætning: Line Beck

Tekst: Line Beck, Kirsten Bønløkke, Tobias Abell Nielsen

Denne hjemmeside bruger cookies. Læs om Osteoporoseforeningens privatlivspolitik her.

SKOV

EFTERÅR