KNOGLEVENLIG KOST

Skal maden være knoglevenlig, så skal man – ud over generelt at spise sundt og varieret – have fokus på, at få tilstrækkeligt med kalk og D-vitamin. Har man knogleskørhed vil man typisk skulle have en større mængde af både kalk og D-vitamin end andre. Jo før i livet man starter med en knoglevenlig kost jo bedre, men det er aldrig for sent.

 

Kalk findes i de fleste af vores fødevarer, men i varierende mængder. For at få dækket det daglige behov for kalk er det derfor en god ide at have kendskab til, hvilke fødevarer der kan bidrage med meget kalk. Klik på boksene herunder og få mere at vide om kalkindhold i mad.

 

I mad findes D-vitamin udelukkende i animalske fødevarer, dog undtagelsesvis indeholder svampe også små mængder af vitaminet. Fisk, særligt fed fisk, bidrager med det største indhold af D-vitamin. Det kræver derfor en særlig indsats, hvis man vil spise sig til nok D-vitamin. Vi danner også selv D-vitamin, når vi færdes ude i solen og solens stråler rammer huden. Det sker kun, når solen står højt på himlen, dvs. i perioden april til oktober. Det giver derfor ekstra god grund til at bevæge sig udenfor i naturen og samle ind til måltidet!

 

Få mere information om knoglevenlig kost på Osteoporoseforeningens hjemmeside.

Osteoporoseforeningen

Park Allé 5, 8000 Aarhus C

Bag Sunde knogler - naturlig mad

Opskrifter: Kirsten Bønløkke

Foto: Line Beck, Kissen Møller Hansen

Layout og grafisk opsætning: Line Beck

Tekst: Line Beck, Kirsten Bønløkke, Tobias Abell Nielsen

Denne hjemmeside bruger cookies. Læs om Osteoporoseforeningens privatlivspolitik her.

SKOV

EFTERÅR